niedziela, kwietnia 06, 2008

Czekoladowa chmurka



Nowy eksperyment, i znowu strzał w dziesiątkę. To nie mogło się nie udać - ciasto bez mąki, na bazie czekolady i jajek plus bita śmietana z mascarpone. Trochę jak beza Pawlowej, ale o klasę wyżej.
Ja to jednak mam oko do przepisów. Widziałam że to będzie sukces i odważyłam się zrobić to ciasto po raz pierwszy na wizytę teściów. Jestem z siebie dumna.
To ciasto z miejsca wpisuję na listę moich pewniaków deserowych.
Cudo!

Chocolade cloud cake

Ciasto:
250 g czekolady gorzkiej
125 g masła
175 g cukru
6 jajek
starta skórka z pomarańczy
2 łyżki likieru Cointreau

Krem:
400 ml śmietany kremówki
250 g serka mascarpone
cukier waniliowy
3 łyżki cukru pudru
1 łyżka likieru Cointreau
kakao
listki mięty

Czekoladę z masłem rozpuścić w kąpieli wodnej lub rondlu o grubym dnie (na małym ogniu, ciągle mieszając). Delikatnie schłodzić (nie za długo, bo się zetnie).
2 całe jajka i 4 żółtka ubić z 75 g cukru na puszystą masę. Do masy dodawać powoli czekoladę, cały czas delikatnie ubijając. W oryginalnym przepisie należy dodać skórkę z pomarańczy i 2 łyżki likieru Cointreau. Ja dodałam samą skórkę, ale nie jestem zachwycona efektem. Następnym razem zrobię bez pomarańczy. Ewentualnie może spróbuję z kawą, ale chyba klasyczny smak intensywnie czekoladowy będzie najlepszy.
W innej misce ubić na pianę 4 białka, pod koniec dodając resztę cukru.
Białka dodawać po łyżce do masy czekoladowej, cały czas miksując na najniższych obrotach.
Wylać na dno małej tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia.. Piec 45 minut w temperaturze 180 st., aż ciasto urośnie i popęka. Ciasto stygnąc zapadnie się, tworząc piękne wgłębienie na krem.
Śmietanę ubijamy na sztywno z cukrem pudrem, dodajemy mascarpone i mikserem mieszamy, aż składniki się połączą.
Wyłożyć na ostudzone ciasto, posypać kakao, ozdobić listkami mięty.
Przypuszczam, że ciasto z kremem nie postoi długo, więc radzę krem nakładać tuż przed podaniem. Krem powinien być zimny, wtedy jest lepsze.
Ciasto mimo objętości jest leciutkie.
Polecam szczególnie na letni wieczór na tarasie :)

Brak komentarzy: