wtorek, maja 13, 2008

Rabarbarowy Crumble


Kupiłam rabarbar.
Może dla Was to coroczny majowy rytuał, może wspomnienie dzieciństwa na wsi, ale dla mnie, miastowej, był to pierwszy rabarbar w życiu. Stojąc w kolejce zastanawiałam się, o co poprosić - o cztery laski rabarbaru? Pałąki? Łodygi? Nóżki?
Na surowo nie zachwyca. Kwaśny, cierpki, twardy.
Po upieczeniu - to co innego. Po upieczeniu - a jakże - zachwyca!
Jestem pod wrażeniem mojego nowego odkrycia!

Deser, który wybrałam na rabarbarową premierę, doskonale wydobył jego pełen smak.
Jest to deser angielski, po prostu owoce pod kruszonką. Można go oczywiście robić z różnymi owocami. Najlepszy na ciepło, z lodami waniliowymi lub bitą śmietaną.
Przepis pochodzi z bloga Bei - Moja Kuchnia. Dziękuję serdecznie za inspirację!

Rabarbarowy Crumble

100 g zimnego masła
100 g płatków owsianych
100 g mąki
100 g cukru
cukier waniliowy
rabarbar
3-4 łyżki cukru
ok. 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
cynamon

Umyty i osuszony rabarbar obrać ze skórki (jeśli jest młody, nie trzeba obierać, ale niestety nie wiem jak rozpoznać czy jest młody) i pokroić na małe, ok. 2 centymetrowe kawałki. Wymieszać z cukrem (ja dałam brązowy), cukrem waniliowym, cynamonem i mąką (ja nie dałam i wyszło dobrze, ale rabarbar ma dużo wody, więc lepiej dodać, żeby kruszonka nie podmokła). Ja użyłam czterech łodyg i warstwa owoców była trochę za cienka.
Kruszonkę robimy z masła, mąki, cukru i płatków - siekamy wszystko nożem, a potem szybko wyrabiamy.
Formę do zapiekania smarujemy tłuszczem, układamy rabarbar i posypujemy kruszonką. Pieczemy w temp. 180 st. przez 20-30 min., aż kruszonka wyschnie i przyrumieni się.

Podaję jeszcze parę linków do innych rabarbarowych przysmaków:

Galaretka rabarbarowa Nigelli

Syrop rabarbarowy wg Dagmar

Tarta rabarbarowa Anny Olson

Brown Sauce

Konfituar rabarbarowa z imbirem Bei

Mam więc zajęcie na cały maj!

Brak komentarzy: